Derfor er live salg en god idé

I og med at online shopping bliver mere og mere udbredt, så kan det være svært at holde den personlige kontakt med dine kunder. Derfor er der opstået et nyt fænomen, nemlig live salg, der primært benyttes på Facebook. Live salg handler i bund og grund om, at din butik sælger jeres varer live på Facebook, hvor du samtidig kan snakke og interagere med dine kunder gennem kommentarsporet. 

Hvis du vil vide mere om, hvorfor live salg er en god ide, så forklarer vi i denne artikel, hvorfor og hvordan live salg er en god mulighed for din virksomhed gennem salgspsykologi. Hvis du vil blive klogere på effekten af live salg, så læs med her. 

Inkludering

Da det kan være svært at interagere direkte med sine kunder på nettet, så gør live salg det dog muligt. 

Gennem kommentarerne kan kunderne og virksomheden interagere i realtid. Dermed personliggør du din butik på nettet, samtidig med at du stadig opbygger relationer og underholder dine kunder gennem live salg. 

Det kan skabe tillid og loyalitet hos dine kunder, hvis du sørger for at være imødekommende overfor dine kunder. Dine kunder skal få noget ud af at shoppe hos dig. Sørg derfor for at svare på dine kunders kommentarer og snak med dem. Du kan derigennem også opnå vigtig viden om din målgruppe. 

Begrænset antal

Hvis du kører dit livesalg med begrænset antal, så kan dine kunder frygte, at de går glip af noget, og de er dermed mere tilbøjelige til impulskøb. 

Hvis kunderne ved, at antallet af varer er begrænset, så kan det gavne dit salg. Dine kunder vil nærmest konkurrere om, hvem der får lov til at købe dine varer. Dine kunder vil se dette som en god mulighed for at få fat i unikke varer hos dig, og det vil derfor øge efterspørgslen. 

Konkurrencen mellem kunderne, kan være effektiv for dig, da andre, der måske ikke vil have fat i varen i første omgang, bliver påvirket af konkurrencen mellem de andre kunder, og dermed også byder ind i ”kampen” om varerne. 

Begrænset tid

Live salg er som regel kun i begrænset tid. Derfor er det igen kun her og nu, at dine kunder kan få fat dine varer. 

I modsætning til fysiske butikker, så er dine kunder, ved live salg, afhængige af, at du viser dine varer frem en ad gangen. De skal derfor være hurtige til at melde ind i kommentarerne, hvis de ønsker at købe den enkelte vare, mens du står og viser den frem.

Det er også fordelagtigt, hvis du for eksempel indfører gratis fragt, hvis kunden køber inden for den første halve time, eller at deres ordre annulleres, hvis de ikke betaler inden for samme dag.